Mango Passion Smoothie Bowl

Når det kommer til smoothies, er min klare favoritt de ulike tropiske fruktene. På toppen av lista finner vi mango og pasjonsfrukt, og disse ble hovedingrediensene i gårsdagens supergode og næringsrike brunch. 

Det du trenger til én porsjon er:

- Frossen mango i biter, ca. 150g - dvs. en halv pose fra Eldorado 

-  ½ Banan 

- Appelsinjuice, etter hvor tykk du vil ha den - jeg tar det alltid litt på slump 

- ½ Pasjonsfrukt

Mikses sammen med blender, bullet eller stavmikser. Sistnevnte er min favoritt, da det er enklest og kjappest. Jeg brukte forøvrig en bullet i dag, da jeg ikke har sånn smal, snedig blandebeholder til stavmikseren her, slik vi har hjemme. 

Til topping:

- Kan du bruke akkurat hva du vil! Svært praktisk på diett, dersom du har allergier og intoleranser, er vegetarianer eller veganer osv. 

Det jeg brukte var forøvrig:

- Kokosmasse

- ½ Pasjonsfrukt 

- Chiafrø

- Gojibær 

- Solsikkekjerner

- Müsli med jordbær og yoghurt fra Coop 
Ikke særlig sunn, men sinnsykt god og billig - i tillegg til at boksen varer i evigheter når jeg kun bruker den som topping i smoothiebowls, kesam, skyr o.l.

- 99,4% Økologisk Peanuttsmør fra Mills!
Supergodt om man vil ha litt salt på toppen, men her gjelder det moderate mengder. Denne er forøvrig mye sunnere enn vanlig peanuttsmør, da det hovedsakelig er det umettede fettet i nøttene som utgjør smøret, samtidig som den kun består av naturlig forekommende sukker, og mye protein. Det er vel og merke dyrere enn vanlig peanuttsmør, men MYE bedre på smak, næringsinnhold og pris i forhold til det andre økologiske peanuttsmøret - utrolig nok. Aldri la emballasjen lure deg. 

Njuuut. 

Studenttips: 
(NB: Like nyttige for ikke-studenter)

  • Jeg pleier å handle mange når de er på salg, kutte de opp i biter, og fryse i porsjoner, da mango er såpass dyrt. Dette er akkurat like godt, og du kan være sikker på at posene ikke inneholder tilsetningsstoffer!
  • Hjemme pleide jeg alltid å presse juice av appelsiner selv, da dette både er billigere og mye sunnere, så lenge de ikke var sure. Dette minner meg på at jeg må kjøpe en appelsinpresse. Her kreves det ikke noe mer enn en kopp med sånn spisst lokk å skvise appelsinen rundt fra IKEA, og litt ren muskelkraft. 
  • Kokosmasse er billigere, og etter min mening bedre, enn kokosflak, selv om de basically er samme greia. 
  • Hovedgrunnen til at jeg ikke bruker herlige toppinger som ulike typer bær og enda med supermat er fordi dette er --sinnsykt dyrt i lengden--
  • Isteden for å dra på Smoothie Exchange lager du en smoothie med hva du enn måtte ønske i, og heller denne over på en plastikkopp med sugerør, en shaker eller søt glassflaske, alt ettersom - og heller det du vil ha av topping i en liten beholder, eller en tett plastikkpose for den del. Dette er helt genialt, superdigg og ikke minst en brøkdel av prisen.
    På tirsdag lagde jeg en supersmoothie med mango, banan, appelsinjuice, chiafrø og havregryn med bullet'en, satte på lokket, og drakk to timer senere under kurs (med medbragt sugerør, såklart), med helt tørr, fersk topping. Til misunnelige blikk. Digg. Her setter altså kun fantasien grenser. PS: Ville kanskje ikke hatt noe peanuttsmør i den beholderen. 

 

Vel bekomme! 

-Silje

2 kommentarer

Lilli

12.10.2017 kl.14:51

Det så veldig godt ut (:

Victoria Larsen

12.10.2017 kl.15:24

Ser veldig godt ut! ELSKER slike :-D

Skriv en ny kommentar



Hei, mitt navn er Silje, og jeg er ei 19 år gammel jente fra Steinkjer i Trøndelag. Jeg var utvekslingselev i Las Vegas 14/15 med STS, og har du noen spørsmål er det bare å sende meg en mail, eller ta en titt på alt praktisk jeg har skrevet i kategorien om utveksling. Til høsten går turen videre til Oslo for masterstudiet i Jus, og jeg håper du vil være med meg på reisen videre i hverdagen min. Jeg blogger i hovedsak om reise, mat, trening, mote og jobb.

Kontakt


Siljeschiefloe@gmail.com


hits